Конференція «Рамки кваліфікацій як інструмент публічної політики для навчання впродовж життя» |
Варшава, Польща, 8 - 9 листопада 2012 р. Конференція «Рамки кваліфікацій як інструмент публічної політики для навчання впродовж життя» Представник від національної команди експертів від України: Захарченко В.М. Програма та матеріали конференції: http://www.kwalifikacje.edu.pl/en/news/328-education-for-qualifications Конференція «Рамки кваліфікацій як інструмент публічної політики для навчання впродовж життя» була організована Інститутом досліджень у сфері освіти та Фондом розвитку системи освіти Польщі за підтримки Міністерства національної освіти та Міністерства науки та вищої освіти республіки Польща. В рамках конференції відбулися 5 (п’ять) пленарних сесій та 4 (чотири) тематичних семінари. Головним предметом конференції були питання реалізації національних рамок кваліфікацій в країнах Європи у контексті розвитку людського капіталу, модернізації систем кваліфікацій та систем освіти. В рамках пленарних сесій були презентовані доповіді Міністра народної освіти Польщі та Міністра праці і соціальної політики Польщі, представників Варшавського університету, Організації економічного співробітництва та розвитку, Світового банку, Генерального Директорату з питань освіти і культури Європейської комісії та обговорені підсумки тематичних семінарів. В доповідях, зокрема, підкреслено основні очікування від впровадження рамок кваліфікацій, а саме: розвиток особистості, відповідність кваліфікацій ринку праці, співставлення систем освіти різних країн. В доповіді представника Організації економічного співробітництва та розвитку розглянуті питання розробки ефективних національних стратегій щодо розвитку кваліфікацій, «зміщення» акценту з освіти на початку життя (у молодому віці) на освіту впродовж життя та підвищення здатності до працевлаштування у старшому віці. В доповіді представника Світового банку розглянуті питання розбіжностей між потребами щодо кваліфікацій з боку ринку праці та станом задоволення цих потреб з боку системи освіти, питання формування стратегій успішного розвитку систем кваліфікацій. Під час тематичних семінарів були розглянуті наступні ключові питання: - роль національних рамок кваліфікацій у розвитку ринку праці; - роль національних рамок кваліфікацій як інструменту модернізації систем освіти; - становлення вищих навчальні заклади як місця інтеграції індивідуальних стратегій навчання впродовж життя; - визнання результатів навчання, здобутих за межами системи вищої освіти, та навчання впродовж життя (визнання попереднього навчання); - відповідності університетів та кваліфікацій випускників вимогам ринку праці. Під час розгляду зазначених питань головну увагу було приділено всебічному обговоренню: - досвіду Польщі з модернізації системи кваліфікацій та системи освіти, впровадження «багаторівневого» підходу до визначення результатів навчання; - досвіду впровадження національних рамок кваліфікацій у Норвегії, Угорщині та Хорватії; - досвіду Шотландії, Польщі та Литви з реалізації політики визнання результатів навчання, здобутих за межами системи вищої освіти; - пріоритетам, сучасним тенденціям та викликам у реалізації політики навчання впродовж життя. Також в рамках конференції відбулася «постер-сесія», під час якої була представлена інформація з розробки та впровадження національних рамок кваліфікацій у Казахстані, Румунії. Словенії, Хорватії. З представниками цих країн було здійснено обмін досвідом з розробки та впровадження національних рамок кваліфікацій. Серед основних висновків та рекомендацій конференції слід відзначити такі: - система кваліфікацій має бути прозорою та базуватись на результатах навчання; - кваліфікації мають бути досяжними через формальне, неформальне та інформальне навчання і валідацію результатів навчання; - система кваліфікацій повинна мати достатню гнучкість для «налаштування» на нові потреби суспільства та економіки; - національна рамка кваліфікацій є одним з багатьох інструментів імплементації навчання впродовж життя, тому доцільно впроваджувати усі інструменти одночасно; - дуже важливим є залучення до процесів впровадження національних рамок кваліфікацій міжнародних і національних експертів та усіх зацікавлених соціальних партнерів; - «визнання попереднього навчання» є інструментом реалізації політики навчання впродовж життя, завдяки якому люди можуть планувати траєкторії навчання; ідентифікувати та розуміти результати навчання, які вони мають та які їм потрібні; вступати на потрібні програми навчання та здобувати кредити, необхідні для здобуття кваліфікацій. - імплементація «визнання попереднього навчання» потребує суттєвої підтримки, значної кількості підтримуючих матеріалів та довгострокового розвитку; - для забезпечення відповідності університетів вимогам ринку праці важливим є співробітництво між освітою та роботодавцями; залучення роботодавців до забезпечення якості; впровадження навчання, що базується на навчанні на роботі. У підсумку, участь у конференції сприяла покращенню розуміння процесів формування національних систем кваліфікацій та модернізації освітніх систем у країнах Європи, обміну досвідом з іноземними колегами. Результати конференції будуть використовуватись при розробці стратегії розвитку Національної системи кваліфікацій, реалізації заходів з впровадження Національної рамки кваліфікацій, під час заходів Національної команди експертів з реформування вищої освіти (конференції, семінари, тренінги, тематичні лекції) на національному, регіональному та інституційному рівнях.
|