Національний Темпус / Еразмус+ 
офіс в Україні

Огляд
Європейський простір вищої освіти

Стратегічною метою Болонського процесу є створення Європейського простору вищої освіти, конкурентноспроможного та привабливого як для самих європейців, так і для студентів з усіх куточків світу. Європейський простір вищої освіти ґрунтується на міжнародному співробітництві; він має усунути перепони та забезпечити широкий доступ до якісної вищої освіти, що базується на принципах демократії й незалежності університетів, їхньої  наукової  і дослідницької самостійності; активізувати мобільність студентів і науково-педагогічних кадрів; підготувати молодь до активного життя в демократичному суспільстві,  закласти основи для  їх професійної кар’єри й особистого розвитку.    Назва Болонського процесу походить від Болонської декларації, яку 19 червня 1999 р. було підписано Міністрами освіти 29 європейських країн в  італійському місті Болонья, де знаходиться найстаріший університет Європи.  Сьогодні учасниками Болонського процесу є 46 держав європейського континенту, а також  Європейська Комісія, Рада Європи, Європейський центр вищої освіти ЮНЕСКО, Асоціація європейських університетів, Європейська асоціація закладів вищої освіти, Європейська студентська спілка, Європейська асоціація забезпечення якості вищої освіти, Міжнародна освіта (Education International), та BUSINESSEUROPE - федерація промисловців і підприємців – та інші.  

Детальніше...
 
Опис системи вищої освіти України
До уваги міжнародної спільноти детальний Опис вищої освіти в Україні та країн Темпус регіону Country Fiche - Ukraine на сайті Виконавчого Агентство освіти, аудіовізуальних засобів та культури http://eacea.ec.europa.eu/tempus/tools/publications_en.php

http://eacea.ec.europa.eu/tempus/participating_countries/reviews/ukraine_review_of_higher_education.pdf
 
BOLOGNA PROCESS - EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA

Bologna Process History

In many respects, the Bologna Process has been revolutionary for cooperation in European higher education. Four education ministers participating in the celebration of the 800th anniversary of the University of Paris (Sorbonne Joint Declaration, 1998) shared the view that the segmentation of the European higher education sector in Europe was outdated and harmful. The decision to engage in a voluntary process to create the European Higher Education Area (EHEA) was formalized one year later in Bologna, by 30 countries (The Bologna Declaration, 1999). It is now apparent that this was a unique undertaking as the process today includes no fewer than 47 participating countries, out of the 49 countries that have ratified the European Cultural Convention of the Council of Europe (1954).

At its inception, the Bologna Process was meant to stregthen the competitiveness and attractiveness of the European higher education and to foster student mobility and employability through the introduction of a system based on undergraduate and postgraduate studies with easily readable programmes and degrees. Quality assurance has played an important role from the outset, too.

However, the various ministerial meetings since 1999 have broadened this agenda and have given greater precision to the tools that have been developed. The undergraduate/postgraduate degree structure has been modified into a three-cycle system, which now includes the concept of qualifications frameworks, with an emphasis on learning outcomes. The concept of social dimension of higher education has been introduced and recognition of qualifications is now clearly perceived as central to the European higher education policies. In brief, the evolution of the main objectives of the Bologna Process can be seen hereby.

More at Resourse: European Higher Education Area

How does the Bologna Process work?

The Bologna Process, launched with the Bologna Declaration, of 1999, is one of the main voluntary processes at European level, as it is nowadays implemented in 47 states, which define the European Higher Education Area (EHEA).

Members of the Bologna Process are the 47 countries, together with the European Commission, and the consultative members, namely the Council of Europe, UNESCO-CEPES, EUA, ESU, EURASHE, ENQA, Education International and BUSINESSEUROPE.

Every two years there are Ministerial Conferences organised in order to assess the progress made within the EHEA and to decide on the new steps to be taken (more information can be found in the table below).

Ministerial Conferences...

More at Resourse: European Higher Education Area

Bologna work plan 2009-2012

Детальніше...
 
ЄПВО веб-сайт

Новий інформаційний ресурс до Вашої уваги присвячений створеному Європейському простору вищої освіти. Ви також можете ознайомитись з календарем подій (коференції, форумів, зустрічей) та корисними матеріалами. Всі деталі англійською мовою на сайті  http://www.ehea.info/.

Детальніше...
 
ENPI East news portal

Корисний інформаційний портал щодо новин Інструменту Європейської політики сусідства Східного регіону партнерства Європейського Союзу - за лінком http://www.enpi-info.eu/

 


Пошук на порталі

ІЛІР

ILIDlogo-w165

Інститут Лідерства, Інновацій та Розвитку

Посилання

hair style model